Gevestigde autoriteit inzake:

Hulp en kennisontwikkeling omtrent eer-, huiselijk geweld en hulpverlening

Omgaan met eergedrag en eerverlies van Islamieten en Hindoes: Online opleiding in 3 cursussen

Vanuit uw locatie leren, voor in totaal 97 accreditatiepunten

Het boek EER - Leven met eergedrag en eerverlies bestaat uit 3 delen en behandelt de hoofdthema’s waar cursussen voor zijn ontwikkeld, die ook los van elkaar gevolgd kunnen worden.

  1. Cursus 1: Religie, opvoeding, huwelijk, seksualiteit en socialisatie bij Islamieten en Hindoes in Nederland
  2. Cursus 2: Seksueel misbruik en mishandeling in Islamitische en Hindoe gezinnen van eergerelateerde slachtoffers in Nederland
  3. Cursus 3: Het analyseren, behandelen en leren omgaan met eergedrag en eerverlies (casuïstiek aan de hand van drie modellen)

Samen leveren ze 97 accreditatiepunten op, zoals het geaccrediteerd en geregistreerd staat bij Registerplein.nl

Met deze opleiding verkrijgen professionals competentieversterkende middelen voor de versterking van hun dagelijkse werk.

Opleidingsdoel

Opleiden tot het bieden van hulp- en het werken aan eervernietigingsgedrag van seksueel misbruikte en mishandelde eerslachtoffers, en het bijstaan van hulp- en dienstverleners bij ingewikkelde eerkwesties. Dit heeft betrekking op bijvoorbeeld psychisch en fysiek eergeweld in Islamitische en Hindoestaanse gezinnen.

Doelgroepen

De doelgroepen die geselecteerd zijn door de accrediteurs, zijn allen direct/ indirect werken met hulpbehoevende EER-slachtoffers.

  • Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
  • Cliëntondersteuners
  • Ervaringsdeskundigen
  • Gezinshuisouders
  • GGZ agogen
  • Kinderwerkers / Jongerenwerkers
  • Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg
  • Maatschappelijk werk
  • Mantelzorgmakelaars
  • Psychodiagnostisch Werkenden
  • Sociaal Agogen
  • Sociaal Juridisch dienstverleners
  • Sociaal Werkers
  • Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp
  • Docenten
Boek: EER - Leven met eergedrag en eerverlies

Competentieversterking en het methodisch handelen professionals

In welk opzicht dragen de drie cursussen bij aan de competentieversterking en het methodisch handelenvan professionals?

Het is een aanvulling op HBO en academische studies. Sociaal maatschappelijk werk en onderwijs. Hulpbehoevenden kunnen door de afgestudeerden geholpen en begeleid worden. De afgestudeerde kan hen coachen en voor een iedere situatie maatwerk leveren. Ook zijn zij na deze opleiding in staat om professionals van diverse instellingen te adviseren bij allerhande eergerelateerde problemen.

97 PE accreditatiepunten in totaal

De online opleiding is geaccrediteerd door Registerplein.

Toetsing

  • Cursus 1 en 2 bevatten zelfstudie en verplichte aanwezigheid bij de online sessies.
  • Cursus 3 bevat zelfstudie, verplichte aanwezigheid online sessie wat afgesloten wordt met een paper/ werkstuk.

Ontvangst certificaat

  • De eerste twee cursussen worden afgerond met een certificaat.
  • Bij cursus 3 krijgen studenten na de goedkeuring van het werkstuk hun certificaat.

Kennis- en cognitieve ontwikkeling van de professional

  • Kennis over de begrippen, seksueel misbruik en mishandeling in brede Islamitische en Hindoe
  • Praktisch inzicht in diverse kwesties rond relatieproblemen, eergedrag en eerverlies bij incest en mishandeling.
  • Kan doorprikken en beslissingen nemen bij moeilijke opvoedingsproblemen, eer- en zedenkwesties van hulpbehoevenden uit brede Islamitische en Hindoe gezinnen.
  • Kennis over seksegericht denken, al naar gelang de mate van integratie en socialisatie.
  • Is in staat om zelfredzaamheid te ontwikkelen bij de hulpbehoevenden.

Versterking emotionele waardering

  • Erkent de emoties bij betrokkenen en weet daar professioneel mee om te gaan.
  • Is onpartijdig, blijft objectief.
  • Kan de juiste waardering geven aan de situatie.
  • Kan in de brede Islamitische en Hindoe gezinnen, opvoeding, eer- en zedenkwesties goed aanvoelen en benoemen.

Ontwikkelt versterkte persoonlijkheidskenmerken

  • Professional is bekwaam, kan bij Islamitische en Hindoe eer- en zedenproblemen in context beoordelen, kan naar gelang de evaluatie de juiste afweging maken.
  • Staat open voor allerhande eergerelateerde problemen.
  • Heeft en kan begrip tonen voor diverse eer en zedekwesties.

Cursus 1: Religie, opvoeding, huwelijk, seksualiteit en socialisatie in Islamieten en Hindoes in Nederland

De docent verzorgt online de module. Deelnemers moeten van tevoren de reader bestuderen

Online studeren onder leiding van de docent voor 20 PE accreditatiepunten

Cursustoelichting

Verdieping in Islam en Hindoeïsme. De cursus behandelt de Islam en het hindoeïsme in een bredere context. Een cruciale taak is het verwerven van inzicht in de ontwikkeling van opvoeding, huwelijk, seksualiteit en socialisatie in de verschillende type gezinnen naar gelang de tijd. De cultivering beschrijft hoe het denken van ouders en kinderen van elkaar verschilt door migratie, onderwijs- en arbeidsemancipatie. De literatuur beschrijft eerst de leef- en gedragsregels die volgens het geloof wenselijk zijn. De nieuwe ontwikkeling wordt vervolgens geleidelijk beschreven aan de hand van studies uit het veld en de laatste drie artikelen weerspiegelen het huidige denken van jongeren in Nederland.

Doelstellingen

  • In het eerste deel van de opleiding krijgen de cursisten kennis over de diversiteit van Islamieten en Hindoes in Nederland. Er wordt aandacht besteed aan de patriarchale opvoeding, waarin de onderlinge gezagsverhoudingen een belangrijke rol spelen bij de verschillende Islamitische en Hindoe-gezinnen.
  • Men verkrijgt inzicht in de verschillen tussen bevolkingsgroepen die worden bepaald door hun geloofsbeleving, wat van cruciaal belang is.

Bestuderen uit reader

Religie, opvoeding, huwelijk, seksualiteit en socialisatie bij Islamieten & Hindoes. (137 pagina’s).

Competentieversterking

De e-learning opleiding is voor een bij Registerplein geregistreerde professional geaccrediteerd voor 20 PE accreditatiepunten.

Prijs

Deze deelopleiding van het studietraject, is inclusief certificaat en exclusief het boek EER per cursist: € 225,- (incl. B.T.W.). Het boek is online te verkrijgen.

Uren

Contacturen (excl.  lunch/pauzes e.d.) 6
Zelfstudie, bestuderen 167 pagina’s 14
Totaal 20

Cursus 2: Seksueel misbruik en mishandeling in Islamitische en Hindoe gezinnen van eergerelateerde slachtoffer

De docent verzorgt online de module. Deelnemers krijgen van tevoren opdrachten te bestuderen voor de cursus, zodat zij actief kunnen deelnemen aan de les.

Online studeren onder leiding van de docent voor 16 PE accreditatiepunten

Competentieversterking

De e-learning opleiding is voor een bij Registerplein geregistreerde professional geaccrediteerd voor 16 PE accreditatiepunten.

Prijs

Deze deelopleiding van het studietraject, is inclusief certificaat en exclusief het boek EER per cursist: € 150,- (incl. B.T.W.). Het boek is online te verkrijgen.

Bestuderen uit EER

  1. Deel 1: Inleiding en probleemstelling; wrakingsgedrag;
    Dilemma’s bij wrakingsgedrag: 23-25.
  2. Deel 1: literatuur en theoretische kader pagina’s: 41-73.
  3. Deel 1: Het analyseren van Eer problemen aan de hand van de 3 modellen: Agency model;
    Ecologisch model, het emotie-analytische model.
  4. Deel 3: Analyse en conclusie 423-487.

Uren

Contacturen (excl.  lunch/pauzes e.d.)6
Zelfstudie, bestuderen 167 pagina’s10
Totaal16

Cursus 3: Het analyseren, behandelen en leren omgaan met eergedrag en eerverlies

Praktijkopdracht rondom eergedrag en eerverlies (casuïstiek aan de hand van drie modellen)

Online studeren onder leiding van de docent voor 61 PE accreditatiepunten

Voorbereiding op de essay ter afstuiting van dit van de cursus. ‘Mishandeling en seksueel misbruik in matrigezinnen’ met koppeling theorie aan praktijk

Bij het behandelen en oefenen met eerproblemen mogen studenten een casus inleveren die in de groep behandeld wordt. De casussen dienen van tevoren naar de docent gestuurd te worden, die, afhankelijk van de tijd, een keuze maakt.

Combinatie van theoretische kennis & zelfstandige studies

In de online studie wordt de omvang van de vele incest/seksueel misbruikte gevallen besproken met de cursisten. Dit algemeen beeld wordt samengevat aan de hand van het Culturele emotie-analyse model van eerverlies als gevolg van fysieke mishandeling en seksueel misbruik in matrigezinnen.

Doelstellingen

In deze deelstudie leren studenten hoe ze met de drie modellen moeten werken. De Agency van seksueel misbruikte en mishandelde slachtoffers, hun zelfmacht, is zo groot dat zij het beste hun eigen gedrag kunnen veranderen. Eerslachtoffers hebben de empowerment om hun eigen gedrag te veranderen, wanneer ze erkennen en inzien hoe ze slachtoffer zijn geworden van eerschade. Het ecologische model geeft inzicht in wat juist en onjuist is, voor de hulpbehoevende en de omgeving. Door middel van de culturele emotieanalyse kunnen studenten zien hoe het denken verandert. Het oordeel van de deskundige/ coach is slechts een kritieke weerspiegeling, aangezien de slachtoffers de sleutel zijn van het veranderen van hun zwakke emotionele ontwikkeling.

Dit is de voorbereiding op de praktijkopdracht. Deelnemers leren hoe zij eerslachtoffers kunnen helpen hun gedrag zelf te operationaliseren

  • Cursisten leren de eerslachtoffers, tegen de achtergrond van hun denken, zo te prikkelen dat zij inzien dat niet alleen zij, maar ook de familie gebaat is bij hun gedragsverandering.
  • De bedoeling is het bieden van hulp bij en het werken aan eervernietigingsgedrag van seksueel misbruikte en mishandelde eerslachtoffers, en; het bijstaan van hulp- en dienstverleners bij ingewikkelde eerkwesties.

Bestuderen uit EER

Deel 2: pagina 79-414

Kennisverwerving waarbij kennis wordt vergaard via de e-learning opleiding zoals met onderwijs en zelfstudie. De uitgangspunten en het basisprincipe hiervan zijn onderwerp van de kennistheorie uit de handleiding ‘EER’.

Deelnemers leren met de kennis over Hindoe en Islamitische ouders/ zien hoe zij slachtoffers het beste kunnen helpen.

Ze weten hoe ze moeten handelen in overeenstemming met de samenlevingsvorm en de zwakke punten van de hulpbehoevenden voorzichtig moeten aanpakken.

De cursisten leren hoe ze moeten werken met  eerslachtoffers en ouders, tegen de achtergrond van hun denken om die zodanig te prikkelen dat zij inzien dat hun inzet en medewerking heel belangrijk is: dat niet alleen zij, maar ook de familie gebaat is bij hun gedragsverandering.

Het werken met seksueel misbruikte en mishandelde eerslachtoffers

In dit gedeelte wordt tegen de achtergrond van de gezinssituatie de hulpvraag goed geanalyseerd. De agency van seksueel misbruikte en mishandelde slachtoffers, hun zelfmacht, is van dienaard dat eerslachtoffers het beste hun eigen gedrag kunnen veranderen. Zij hebben de empowerment daartoe, wanneer zij erkennen en inzien hoe ze slachtoffer zijn geworden van eerschade. Belangrijk is dat ze inzicht ontwikkelen in wat juist en onjuist is, voor henzelf en de omgeving. Pas dan verandert hun denken. Omdat zij de sleutel zijn van het veranderen van hun zwakke emotionele ontwikkeling, fungeert de deskundige/ coach slechts als kritisch klankbord.

Competentieversterking

De e-learning opleiding is voor een bij Registerplein geregistreerde professional geaccrediteerd voor 61 PE accreditatiepunten.

Prijs

Deze deelopleiding van het studietraject, is inclusief certificaat en exclusief het boek EER per cursist: € 150,- (incl. B.T.W.). Het boek is online te verkrijgen.

Toelichting en interactie

Het culturele emotie-analysemodel, vormt  tegen de achtergrond van het ecologische omgeving en agency gedrag van het slachtoffer de basis van de culturele kennis en is bedoeld om schemagericht te leren werken aan eergerelateerde casussen. Aan de hand van dit model wordt eerst globaal gekeken naar:

  1. De aard het slachtoffer: de Persoonlijke beschrijving van fysiek, psychisch en seksueel geweld en misbruik (incest). Daarna wordt er gekeken naar het gedrag van de omgeving: gezins- en groepszienswijze van de fysieke, psychische en seksuele problemen van het slachtoffer.
  2. 2 Evaluatie, het is belangrijk te weten hoe de houding van slachtoffers tegenover daders en (in)directe gezinsleden is. Omgekeerd is het relevant om te weten hoe de houding van daders en (in)directe gezinsleden is tegenover de slachtoffers.
  3. Gefrustreerde doelen en verwachtingen: wat vinden de slachtoffers van het tegenstrijdig gedrag van gezagsdragers/ opvoeders/ partners. Omgekeerd is het ook belangrijk om te kijken naar het veroordelend gedrag van de omgeving/ gezagsdragers tegenover slachtoffers en daders.
  4. Emotie-beschrijving van slachtoffers; hoe uiten slachtoffers hun gedrag en met wie delen ze hun emoties?
  5. Veranderende gedragsbereidheid: welke impact van eergerelateerd geweld op slachtoffers van mishandeling en misbruik? Heel belangrijk is ook de impact van fysieke mishandeling en seksueel misbruik in het gezin op de daders en de (in)directe omgeving.
  6. Taxatie situatie en herstel contactgedrag: mate van eervernietiging, gevolgen van eerschande voor en vergevensgezindheid van het slachtoffer. Daartegenover de mate van eerkrenking bij gezagsdragers; consequenties en voorwaarden bij herstel van contact.

Deze belangrijke items worden in alle samenlevingsvormen behandeld. Met het oog op de directe familiehulp wordt de moeilijkheidsgraad bij het behandelen van het slachtoffer bekeken. Studenten mogen reageren en hun ervaringen uiten.

Opdracht: Vertellen van kennis

Na de begeleiding online mogen de studenten met behulp van de handleiding vertellen over welk thema zij een opdracht willen schrijven. De docent geeft daarbij de nodige instructies. De module wordt afgerond met het inleveren van een essay. Bij goed gevolg wordt het certificaat uitgereikt.

Uren

Contacturen (excl.  lunch/pauzes e.d.)6
Zelfstudie, bestuderen 335 pagina’s34
Supervisie/ intervisie bij het schrijven van essay21
Totaal61
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram