Schematherapie a.d.h.v. de 3 modellen
Bureau Eer structureert de schematherapie systematisch aan de hand van 3 universele modellen: het agency, ecologisch en de culturele emotieanalyse model.
Met behulp van de 3 modellen kan de professional schematisch, de cognitieve gedrags- en de psychodynamische problemen schetsen. In het agency model worden bij de behandeling de persoonlijke leefwereld en idealen van de hulpvrager als uitgangspunt genomen voor de psychotherapie. Met het ecologische model krijgt de professional een beeld van de achtergrond. Het cultureel analytische model daarentegen verduidelijkt de onderlinge verbinding van de psychodynamische objectrelaties met elkaar; te denken valt aan zelfbeeld, normen, behoeften, sociale cognities of probleemoplossend gedrag. In het ontwikkelingsprofiel van eergerelateerde slachtoffers gaat het om het adaptief gedrag zoals denken, voelen en handelen.
De schemabenadering is een respectvolle benadering waarin de eerslachtoffers van migrantenafkomst alle ruimte krijgen. Met de zorgzame hulp werkt de professional oplossingsgericht.
Competenties en attitude na de cursus
Kennis- en cognitieve ontwikkeling professional
- Kennis over het begrip EER in brede culturele zin.
- Praktisch inzicht in diverse kwesties rond EER.
- Kan doorprikken en beslissingen nemen bij moeilijke eerkwesties.
- Kennis over seksegericht denken al naar gelang de mate van integratie en socialisatie.
Emotionele waardering
- Erkent de emoties bij betrokkenen en weet daar professioneel mee om te gaan.
- Is onpartijdig, blijft objectief.
- Kan de juiste waardering geven aan de situatie.
- Kan de eerkwesties goed aanvoelen en benoemen.
Versterkte persoonlijkheidskenmerken
- Professional is bekwaam, kan eer situaties in context beoordelen, kan naar gelang de evaluatie de juiste afweging maken.
- Staat open voor allerhande eerproblemen.
- Heeft en kan begrip tonen voor diverse eerkwesties.
Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor…
Deelname aan e-learning opleiding: Analyseren, behandelen en leren omgaan met eergedrag en eerverlies (ID 526513) levert 145 registerpunten op.
Categorie | Punten | Periode |
Ervaringsdeskundigen | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
GGZ-Agogen | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Kinderwerkers / Jongerenwerkers | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Maatschappelijk werk | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Psychodiagnostisch Werkenden | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Sociaal Agogen | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Sociaal Werker | 145 | 14-11-2023 t/m 13-11-2026 |
Door Registerplein.
Waarom deze cursus over eergerelateerde dilemma’s?
Willen wij eergerelateerde kwesties tijdig in beeld krijgen en doelmatig aanpakken, dan is kennis van verschillende groepen en netwerken in de samenleving onmisbaar.
Europa is een samenleving geworden waarin westerse en niet-westerse culturen elkaar meer en meer tegen komen en waarin allerlei uitingen van westerse en niet-westerse gedragingen zijn op te merken die niet altijd op wederzijds(e) begrip, instemming of acceptatie kunnen rekenen. Dit geeft soms aanleiding tot spanningen. Maar niet alleen dat. Daar waar mensen met elkaar samenwerken in opvoeding, justitie, politie, zorgverlening, buurtwerk, in medisch of wetenschappelijk verband, ontstaan regelmatig misverstanden, verwijten, wrijvingen, etc. Dit zou niet hoeven te gebeuren als mensen binnen die werkverbanden meer van elkaar zouden weten, elkaars grondmotieven beter zouden kennen, meer inzicht zouden hebben in de cultureel bepaalde omgang- en relatievormen, en ook in individueel en sociaal verband meer zouden begrijpen van eergerelateerde gedragsstructuren, conflicthanteringen en dergelijke.
Voor ingewikkelde eerkwesties ontwikkelde ik (Bea Lalmahomed van Bureau Eer) op basis van 20 jaar longitudinaal onderzoek, de agencytheorie. Een theorie die het zelfbewustzijn van seksueel misbruikte en mishandelde vrouwen/meisjes bevordert, de zelfhulp mobiliseert. Daarnaast steunt de agencytheorie stille slachtoffers, maakt hulpverlening effectiever en verdiept de kennis over eergedrag en eerverlies bij een grotere groep onderzoekers.
Door middel van de emotieanalyse ontdekken vrouwen/meisjes – als slachtoffers van eer, eerverlies en eerwraak – hoe machtig ze zijn, en dat zij zelf in staat zijn om hun gedrag te veranderen. Gevoed door hun eigen motivatie stappen ze na de emotietraining, met zo min mogelijke kleerscheuren uit hun radicale positie of slachtofferrol, met het voordeel dat ze hun waardigheid terugkrijgen. De agencytheorie werkt, zij is jarenlang breed toegepast in de praktijk.
Doelstellingen
Het doel van de cursus is de cursisten op te leiden tot het bieden van hulp- en het werken aan eervernietigingsgedrag van seksueel misbruikte en mishandelde eerslachtoffers en het bijstaan van overige hulp- en dienstverleners bij ingewikkelde eerkwesties.
Deelnemers leren hoe zij eerslachtoffers kunnen helpen om zelf hun gedrag te operationaliseren. De hulp- of dienstverlener moet de eerslachtoffers, tegen de achtergrond van hun denken, zodanig prikkelen dat zij inzien dat niet alleen zij, maar ook de familie gebaat is bij hun gedragsverandering. Het is niet de bedoeling eerslachtoffers te beleren of hen jouw deskundige mening op te leggen. Het operationeel (handelbaar/betamelijk) gedrag hervormen zij zelf, door steeds hun eigen gedrag te bekritiseren en zichzelf een spiegel voor te houden.
De agency van seksueel misbruikte en mishandelde slachtoffers, hun zelfmacht, is van dien aard, dat zij het beste hun eigen gedrag kunnen veranderen. Lees hieruit, dat eerslachtoffers over de empowerment beschikken om hun eigen gedrag te veranderen, wanneer zij erkennen en inzien hoe ze slachtoffer zijn geworden van eerschade.
Belangrijk is dat ze inzicht ontwikkelen in wat juist en onjuist is, voor henzelf en de omgeving. Pas dan verandert hun denken. Omdat zij de sleutel zijn van het veranderen van hun zwakke emotionele ontwikkeling, fungeert de deskundige/coach slechts als kritisch klankbord.
Praktische cursusinformatie
De 1e fase is het theoretische deel. Dat doe je als cursist op basis van opdrachten. Na de afronding van deze fase wordt de 2e fase uitgevoerd. Dat is de praktijkopdracht. Na goedkeuring wordt in de 3e fase de opleiding klassikaal afgerond. Bij goed gevolg wordt de cursus afgesloten met het uitreiken van het diploma.
Concreet
Cursus bestaat uit lees-, studie- en individuele opdrachten. Met behulp van studievragen kan je toetsen of je de leerstof beheerst. Zoals al hierboven genoemd vormt het boek EER de basisleerstof. Dat boek wordt met het inschrijven voor de cursus ook besteld en geleverd.
Werken met migranten vereist culturele kennis. Zo kun je Marokkanen niet met Syriërs vergelijken. Voor een hulp- of dienstverlener is brede kennis betreffende de diverse doelgroepen eerder een noodzaak dan een verrijking. De cursus biedt genoeg kennis om de eindfase te halen, maar wil je nog meer leren, dan biedt Bureau Eer ook de mogelijkheid jouw kennis verder te verbreden en te verdiepen.
Overzicht verwachte studie-uren
Uren | |
Fase 1, diagnostiek: Theorie, methodologie en culturele kennis: 30 Coaching en contacturen: 8 |
38 |
Fase 2, Behandeling en schrijven opdracht: Literatuurstudie, observeren, diagnosticeren/analyseren en schrijven van een behandelingsgerichte aanpak: 60 Coaching en contacturen diagnostiek en behandeling: 16 |
106 |
Fase 3, eindopdracht: Schrijven en presenteren. |
18 |
Totaal: | 162 |
Overzicht literatuurstudie en urendetails
Fase 1: 38 uur
Literatuurstudie: 30
Leren uit boek EER: Deel I: pag. 23-57 | Deel II: pag. 79-81 | Deel II: Hfdst. 7 & 8: Pag. 214-276 | Bestuderen online informatie +/- 17 pg. (35+3+63+17 = 118 pg.)
De theoretische basis in de eerste fase is essentieel voor de praktijkopdracht in fase 2. Voor de schematherapie zijn de 3 modellen de basis voor het systematisch structureren van de opdracht.
Coaching en contacturen: 8
Fase 2: 106 uur
Literatuurstudie/leren voor de praktijkopdracht: 40 uur
Deel 2: Boek EER, pag. 81-215 en 278-419.
Boek Oplossingsgerichte vragen (handboek oplossingsgerichte gesprekvoering): Fredrike Bannink pag. 15-102.
(135+142+88 = 365 pg.)
Onderzoek: 30 uur
- Plan van onderzoek beschrijven: 3 uur
- Onderzoek/dataverzameling: 17 uur
- Beschrijven van de casus: 10 uur
Behandelen: 20 uur
- Behandelingsplan: 3 uur
- Behandelen hulpvraag: 15 uur
- Schrijven bevindingen: 2 uur
Coaching en contacturen: 16 uur
Fase 3: 18 uur
- Schrijven van eindopdracht: 16 uur;
- Presenteren, evaluatie: 2 uur.